søndag 5. mai 2013

The decission is....

Etter grundige nettstudier og utvalg av modeller, begynner ting å falle mer på plass. Skim er ut. Problemet nå er å finne det riktige designet. Et lite dypdykk i Cabrinha sitt utvalg avslører at de har en egen modell for det jeg er ute etter, Skillit. Et brett som ikke primært er laget for å surfe store bølger, men mer et lekorientert brett til å hoppe med. Strapless airs ser vanskelig ut, men det går an så det får være sommerens hovedmål: å hoppe og lande strapless, der også brettet skal være i lufta og det uten at jeg skla ha brettet i handa, altså "grabless". Passe hårete.

Så blir det neste å finne riktig leverandør. Her beveger man seg i et landskap det er lett å gå seg bort i. I kaitesaker generelt er det beste rådet som kan gis at man tar kontakt med forhandler man vet har kompetanse på utstyret. Aller heldigst er jo folk som bor sentralt på Østlandet. Der er det flere forhandlere som kan oppsøkes for råd, og der kan man jo se på sakene. For oss mer perifere, er det nettet og omdømme som gjelder. De fleste leverandørene har sine "agenter" og temakjørere rundt omkring som reklamerer for deres produkter og som kan bidra med råd og erfaringer ut fra lokale forhold.

Når det gjelder strapless er det dessverre få som har kompetanse. En jeg snakket med mintes de tidlige directionalbrettene som var det som gjaldt ved tusenårsskiftet og de første årene fram til twintippen slo igjennom. Det er mye enklere å snu med twintip enn med directional. Men med tiden er det ikke lenger et sentralt poeng at ting skal være enkle. Man skal fikse det.

Så er det en del detaljer. Alle jeg har sett hittil som bruker surfebrett og avarter av surfebrett driver og vokser brettet med en slags klister. Samtidig ser det ut til at flere leverandører nå utstyrer brettene med pads med gos friksjon. Jeg innbiller meg at klistervoks og pads er en umulig kombinasjon. Dermed står jeg med nok et utstyrsspørsmål som må avklares med noen som har erfaring før beslutningen fattes. Det får bli morgendagens greie. Så får vi se om noen av de leverandørene jeg har på blokka har tilbakemelding å gi.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar