onsdag 8. mai 2013

Rund nese

Etter noen timer med nettstudier og en hyggelig samtale med Martin på Urge endte jeg opp med et skandinavisk brett. http://www.tablas.se/lab/lab-roundnose-59 Det bør oppfylle de behov som jeg ser for meg at jeg kommer til å ha. Lettvindsbrett med mulighet til trix. Da er det å ta en stor porsjon tålmodighet og håpe det blir sterkvindskaiting i ventetida.

Og hvordan velge når man ikke vet. For det første vet jeg at det ikke blir mye store bølger på meg. Tromsø har dårlig med store bølger som er lett tilgjengelig. Masse store bølger utenfor støvvelhavet på yttersida. Dermed blir det småbølger og lettvind og små lette danseføtter. Vel poenget med strapless er jo å lære nye ting og å få med seg brettet.

Martins lynkkurs i voksing var også greit. Voks er for oss uinvidde et slags klister som smøres på brettet for å ha god kontakt og kunne gjøre trix. Det funker på samme måte som handballspillernes klister på hendene. Alle som har prøvd skjønner poenget. Brettet vokses i Norge med en hard varmvoks først og deretter med en mykere kaldvannsvoks. Det er ei skrape som brukes til påføring. Denne voksen smelter ved høyere temperaturer og kan i uheldige tilfeller renne av brettet. Å kjøre uten voks fremstår ved ettertanke som en skikkelig pingleide.

Dette med surfebrett og strapless er jo en uvant tanke og ganske fjernt. Men det er mange ting som kan virke dustete i utgangspunktet, men som viser seg å være artig. Kaiting er f. eks. en temmelig underlig ting i utgangspunktet, men den viser seg altså å være kanon etterhvert som man fikser grunnleggende teknikk og kan begynne å leke, ikke bare streve med mestring. Strapless blir en ny disiplin der man gjør helt andre ting og man utvider vindspekteret fordi brettet er mye større. Det blir likevel ikke kjedelig. Å kjøre fram og tilbake med ei twintipflåte høres i mine ører rimelig kjedelig ut. Strapless gir mulighet til å trene fotarbeid og balanse på nye måter.

Nå er en første beslutning tatt. Nå skal det altså læres strapless. Med et rundnesebrett. Har Martin på Urge lurt meg? Nei det tror jeg ikke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar