søndag 12. mai 2013

Kan man lære av filmer

etter timer på youtube og vimeo har jeg kommet til at det er en del læringsmål som kan unnagjøres mens jeg venter på mit Tablas round nose. En ting som er rimelig opplagt er at man må grabbe brettet med framarmen.  Det var en erkjennelse i går. I dag har jeg øvd på frontgrabs, og det var ikke helt greit. Ved frontgrabs blir det enten en backloop på kaiten eller at du flytter bakhanda på framsida av depowerstroppen så du får ei normal landing. Men her er det overraskelser på lur. Det er behov for betydelig øving.

På den andre sida ser jeg for meg at en backroll uten grab bør være innafor rekkevidde. I backrollen kjøres jo brettet opp mot vinden og da skal det i teorien være mulig å holde kontakt med brettet gjennom rotasjonen. På den annen side, framstår en 720 uten grab som noe nær en umulighet.

Jeg fikk noen saftige fall i dag da jeg skulle prøve meg på ting jeg ikke kan med twintip. Frontroll med frontgrab gikk f.eks. rett i kiteloop med rygglanding før jeg skjønte det der med å flytte bakhanda fram. Kræsj og bading blant isflak gir hurtig læring. Var selvsagt mer forsiktig etterpå, men det er heller ikke så morsomt. Især ikke nå det står flokker av turister og venter på ferga og gjerne vil ha spektakulær oldschool å knipse. Man bli lett påvirket av tilskuere og da blir det fort å falle tilbake på sånt man behersker.

I mine forberedelser til surfebrettkjøring er det åpenbart at enkelte ting bør kunne gå rimelig greit, mens andre  vil gi større utfordringer. Det ligger med andre ord betydelig mengde med øving på uvante ting i tida framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar