fredag 5. august 2011

Flysurfer Unity - første test

Nå har jeg som nordnorsk klimaflyktning gjennomlevd en historisk våt og vindfattig sommer på Sørlandet. Det har vært bra mye varmere enn normalt og bra mye våtere enn normalt. Solgangsvinden som Sørlandet er kjent for, har stort sett uteblitt. Enkelte dager har den strevd seg opp i 5- 6 m/s og symptomatisk nok er det ikke målt liten kuling en eneste gang i sommer på Kjevik. Frisk bris har de målt en dag i juli.

Hvor griet er det ikke da å komme hjem til kjære Tromsø og oppdage at nordausten funker på Breivikeidet. I skrivende stund er fingrene hovne og stive etter tre timer på og i og ved vannet. Det er utrolig hvor mye stress som ble lagt igjen der. Min eneste bekymring i dag er at det er varslet enda bedre vind i morra, og jeg er usikker på hvordan gangsperra vil slå ut. Tror det er lurt å la gangsperra hvile.

På utstyrsfronten har jeg tatt en første titt på Flysurfers erstatter for Pulse2. Den har de valgt å kalle Unity, noe vi på norsk vil kunne forstå som noe i nærheten av enhetskaiten. Det indikerer at Flysurfer har lansert en kait som skal funke til det meste, uten at den kanskje utmerker seg på den ene eller andre måten.

Førsteinntrykket er godt. Tidligere modelelr har f. eks. trengt litt forfyllling for at launchinga skal gå problemfritt. Unity flyr opp fra 45 grader downwind uten påfallende problemer selv i gusty forhold. Den fyller seg pent og pyntelig og er i gang. Håper å få teste den i mere vind i morra. Da vil den bli mer utfordret på dette punktet. I 8 m/s går det meste greit.

Dette er omtalt som en gustspiser. Den lever opp til hypen på dette punktet. Imidlertid er den også lansert med noen grad av self-relaunch. Hittil har den ikke  fikset å leve opp til det punktet, men den rygges enkelt opp om den styrter, bevares. Jeg har hatt pumpekaiter de siste 4 årene som hadd strevd med relaunch i de stillere periodene i dag. Unity er grei sånn. Men å få den til å stå i kanten av vinduet, der følte jeg meg ikke trygg, selv om den i og for seg stod der. Kanskje det var ne med vinden i dag og hvordan ting foregikk. Det er tidlig å felle endelig dom.

Når det gjelder svingfart og trøkk, tror jeg de fleste som kjører standardkaiter lett vil kjenne seg igjen. Dette er ikke den lange svingen til Speed3. Dette er en kort sving og en rask respons på input. Kjør svingen bestemt og du får power og fart ut av hoppet. Responstida er omtrent som en switchblade.

Bartrykket er moderat til lett. Men det er helt klart progressivt. Det betyr at du må øke svingimpulsen en god del om du vil ha full sving. Dette er selvsagt en smakssak, men i min smak passer det bra. Vil du ha viljen din, må du ville det. Feelingen er i hovedsak som en SLE, men mykere. Det er altså opp til deg å ta styring, så får vinden være så krøllete den vil. Alle småbevegelsene i luftstrømmen blir borte i den myke profilen. Noen liker det mens andre ikke liker det. Mykheten gjør det i hvertfall enkelt å planlegge og gjennomføre ting selv om vinden er litt skremmende. Liker du lavprofildekk og sportsfelg, så hver småstein og asfaltsprekk kan kjenens i rattet, er ikke dette kaiten for deg. Dette er kaiten for de som ønsker god kontakt med vinden  som helhet, men som gjerne vil ta bort det ubehagelige.

Den nye Flysurferbaren er et betydelig framskritt. En stopperball det er greit å skyve fra seg om det blir for mye trykk er en av greiene. Hittil beste stopperball jeg har prøvd. Å ta ut tvinn går lettere enn på forrige generasjon, og det er nesten enkelt å sette sammen utløseren med en hånd. Det er også tydelig om du tar baren bak fram, men der synes jeg Flysurfer har vært bedre tidligere.

Et forhold må imidlertid vurderes sterkt med Flysurfer. Det er forholdet mellom De Luxe og Standard. Den Unity 12 som jeg har på testing, er standard edition. Den er vesentlig tyngre enn min Speed3 15 De Luxe. Kaiten blir dermed utsatt for en urimelig sammenligning. Jeg hadde nen SPeed3 12 i Standard, men det har gått tid. Sammenligniger på et sånt grunnlag blir litt feil. Imidlertid er det åpenbart at Uniy er et stort steg videre fra Pulse2. Rett nok er senterlina beholdt som sikkerhetsløsning. Det er bra! 

Steget videre går på direkte depower og svingfarta som jeg synes er forbedret. Også mykheten sammen med et kontant trykk er forbedret. Sånne ting er vanskelig å forklare. Håper på mere vind i morra så den får vist hva den duger til i mer old-school retning.

Kort oppsummert etter første prøvetur, er dette en kait å bli gla i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar